Nytt försök.

Tack alla som har erbjudit sig att svara på frågor till mitt projektarbete om unga föräldrar. Eftersom jag har hamnat långt efter min planering och det börjar bli ont om tid ska jag försöka göra det lättare för mig och skriva ut frågorna här så att ni kan svara på det direkt som kommentar eller maila mig på [email protected].

Kom ihåg att svara på frågorna så utförligt som möjligt! Dessa frågor gäller alltså alla unga mammor, frågor till unga pappor kommer inom kort.


Namn:
Ålder:
Ditt/dina barns ålder?

Vad har du för förhållande till pappan?

Hur försörjer ni er?

Hur bor ni?

Var graviditeten planerad?

Hur reagerade du när du fick reda på att du var gravid, några tvivel?

Hur reagerade ditt barns pappa?

Vad fick du för reaktioner ifrån familjen?

Hur skulle du säga att omgivningen reagerade?

Varför valde du att behålla barnet/försöka bli gravid?

Har du stött på fördomar ifrån samhället och hur har dessa påverkat dit?

Vad ser du för fördelar respektive nackdelar med att vara ung mamma?

Hann du gå klart skolan? Hur har du annars löst skolsituationen?

Hur har du blivit behandlad av barnmorskor och dylikt?

Skulle du rekomendera någon att skaffa barn ung?

Vilka 3 ord beskriver bäst hur det är att vara mamma?

Och slutligen, finns det något annat du skulle vilja dela med dig till andra?

Tack på förhand!


Kommentarer
Postat av: Sanna

Namn: Sanna Kaakinen

Ålder: 17 år, född 1991.

Ditt/dina barns ålder? 1 år, född 2007.



Vad har du för förhållande till pappan?

Vi var tillsammans i 11 månader. Men han lämnade mig för en annan tjej, när jag var gravid i 2:a graviditetsmånaden. Han har inte brytt sig mycket och var inte med på något av besöken på MVC eller på förlossningen. I dag är vi vänner, träffas då och då för att han ska träffa sin dotter.



Hur försörjer ni er?

Föräldrapenning (ej det lägsta), barnbidrag, bostadsbidrag och underhållsbidrag. Arbetade förut, men nu är jag mammaledig.



Hur bor ni?

Hemma hos mina föräldrar i en lägenhet.



Var graviditeten planerad?

Både ja & nej. Vi var medvetna om det eftersom jag slutat med mina p-piller. Men förstod inte att det skulle ske så fort.



Hur reagerade du när du fick reda på att du var gravid, några tvivel?

Inga tvivlel alls. Var helt inne på att behålla henne direkt!



Hur reagerade ditt barns pappa?

Han ville behålla han också ifrån början. Men han vart chockad och skrämd en del. Vi slutade prata med varandra på riktigt och det gjorde väl sitt och relationen dog ut.



Vad fick du för reaktioner ifrån familjen?

Min familj vart lite chockade men glada och positiva till mitt beslut.



Hur skulle du säga att omgivningen reagerade?

Vissa tittade snett och undrades på mig. Andra tyckte det var helt normalt och coolt.



Varför valde du att behålla barnet/försöka bli gravid?

Jag kände verkligen att jag inte skulle klara av en abort och allt vad det innebar. Dessutom ville jag verkligen ha min dotter. Hon var som en del av mig liksom.



Har du stött på fördomar ifrån samhället och hur har dessa påverkat dit?

Ja, det har nog alla gjort skulle jag tro. Vissa gånger blir man ledsen/upprörd och svarar argsint tillbaka med något. Men för det mesta gör det mig bara starkare som människa och som mamma!



Vad ser du för fördelar respektive nackdelar med att vara ung mamma?

Finns många fördelar men även många nackdelar. En fördel är jag att man oftast förstår barnet bättre när man själv minns hur det var när man var ung. Och att man orkar leka mer. Nackdelen är väl att jag just nu är under 18, och det har gjort sina konsekvenser angående booende, premenationer, försäkringar osv.



Hann du gå klart skolan? Hur har du annars löst skolsituationen?

Jag gick ut grundskolan med behöriga betyg till gymnasiet. Jag har tagit sabbatsår ifrån skolan i 2 år. Och ska börja studera på gymnasiet hösten -09.



Hur har du blivit behandlad av barnmorskor och dylikt?

Väldigt bra för det mesta. En kurator på ungdomsmottagningen som var dum och försökte få mig göra abort för att jag var ung dock. Men annars bra folk!



Skulle du rekomendera någon att skaffa barn ung?

Inte rekomendera precis, men skulle inte heller göra tvärtom. Utan det är ett fritt val och inget jag kan säga/göra något åt. Skulle tala om för personen vad det innebar och hur det kan se ut. Ge både för och nackdelar med det. Sen är det upp till personen själv!



Vilka 3 ord beskriver bäst hur det är att vara mamma?

skratt, glädje, kärlek.



Och slutligen, finns det något annat du skulle vilja dela med dig till andra?

Att vara ung förälder är ett stort ansvar och ingen lek. Bara för att det är en "trend" så behöver inte alla bli unga föräldrar. Lyssna till ditt eget hjärta och ta rätt beslut för just dig! Alla är unika.

2009-01-01 @ 15:56:53
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Sara

Nikki, får jag oxå svara? :p Även fast du vet allt redan.

2009-01-02 @ 18:42:11
URL: http://tiger.blogg.se/
Postat av: Puma

Namn: Puma Grane

Ålder: 21 snart 22.

Ditt/dina barns ålder? 3månader (081003)



Vad har du för förhållande till pappan? Till en början dvs hela graviditeten och första levnadsmånaden i Kitty liv hade vi ingen kontakt alls typ. Han hatade mitt beslut men nu x antal månader senare, ett faderskaps test senare och massa tålamod och kämpande är vi tillsammans igen och bor ihop.



Hur försörjer ni er?

Jag får nu enbart min mammapenning på 180:-/dagen med Fredrik jobbar som istekniken i en ishall så därifrån har vi våran största inkommst. Sen har jag ju även barnbidraget men det är ju som sagt inte så mycket det heller.



Hur bor ni?

Vi bor i en välldigt stor 2a vid kvarnbergsplan i Huddinge och hoppas på att hitta en 3a så fort jag börjar jobba igen.



Var graviditeten planerad?

Nej det var den inte. Men för mig så gjorde itne det något jag visst att det var meningen att jag skulle bli mamma iår. Jag kunde inte göra abort hur gärna Fredrik än ville det.



Hur reagerade du när du fick reda på att du var gravid, några tvivel?

Det var inga tvivel som helst på att jag skulle behålla barnet men viasst tvivlade jag lite på om och hur jag skulle klara det men det är väll enbart naturligt? Att bli mamma är skrämmande. Det är större än ord kan beskriva



Hur reagerade ditt barns pappa?

Ja du chock, hat, ilska förvirran eller något sådant. Han ville bara en sak det var att jag skulle göra abort.



Vad fick du för reaktioner ifrån familjen?

Min familj var välldigt stöttande men visst hade dom nog sina åsikter som dom höll för sig själva.



Hur skulle du säga att omgivningen reagerade?

Positivt utåt iaf. Människor är falska och det har man märkt nu när man varit gravid osv. Sanningen börjar smyga sig frammåt. Folk som låtsades tycka att jag skule bli en super mamma tycker egentligen att jag avr dum i huvudet och tycker att jag är en dålig mamma men det skiter jag i för jag VET att jag är den bästa mamma mitt barn kan ha.



Varför valde du att behålla barnet/försöka bli gravid?

Ja du varför? Det fanns inget varför inte. Det känndes rätt för mig, jag följde mitt hjärta och det visade sig vara helt rätt väg.



Har du stött på fördomar ifrån samhället och hur har dessa påverkat dit? Nja jag tycker inte direkt att jag ahr gjort det och de mesta av alla fördommar går in genom ena örat och ut genom det andra. Fördommarna kommer oftast från folk som är avundsjuka och inte vet bättre.



Vad ser du för fördelar respektive nackdelar med att vara ung mamma?

Jag anser mig inte att vara en ung mamma. Jag vill itne ha en stämpel som "ung mamma" jag är mamma kort och gott och jag anser att det finns lika många fördelar med att vara mamma vids 21års ålder som vid 41års ålder. Man ska inte dömma hunden efter håren. Dock tycker jag faktiskt att man ska ha slutat skolan eller ha planer på att fullfölja och verkligen ta tag i skolan efter mammaledigheten som du gör.

Hann du gå klart skolan? Hur har du annars löst skolsituationen?

Nej jag ahr inte pluggat klart. Visst jag har tagit studenten men jag vill plugga vidare till barnskötare.

Hur har du blivit behandlad av barnmorskor och dylikt?

Bara bra, bättre än väntat faktiskt.

Skulle du rekomendera någon att skaffa barn ung?

Det beror på om man känner sig redo, om man har "lekt" klart och hur ung man är. Om man är villig att offra en hel del saker som ens polare kommer att kunna göra men inte du för att du har barn och ingen barnvakt.



Vilka 3 ord beskriver bäst hur det är att vara mamma?

Total jävla lycka

Och slutligen, finns det något annat du skulle vilja dela med dig till andra?

Nja det enda skulle väll vara det att man ska följa sitt eget hjärta,göra det som får en själv att må bra för det vinner man på i det långa oppet. Ta livet med en nypa salt och försök inte att bevisa för alla att du är en bra mamma för du vet att du är den bästa mammam ditt/dina barn kan ha.



2009-01-05 @ 09:05:30
URL: http://metrobloggen.se/puma
Postat av: elli

Namn:elli coleman

Ålder:20

Ditt/dina barns ålder? 5 månader



Vad har du för förhållande till pappan?

vi bråkar mycket och vill helst inte se varandra. så vi ska ha ett samtal med familjerätten och sånt.

Hur försörjer ni er?

jag lever på min nya pojkvän. och de lilla föräldrapenning jag får



Hur bor ni?

i egen lägenhet en 3.a med pojkvännen



Var graviditeten planerad?

nej



Hur reagerade du när du fick reda på att du var gravid, några tvivel?

jag fick panikångest men den lasig sen och sen var jag bara glad



Hur reagerade ditt barns pappa?

samma tror jag



Vad fick du för reaktioner ifrån familjen?

typ "hur ska du klara de här?!"



Hur skulle du säga att omgivningen reagerade?

hm inte så bra jag fick en massa elaka komentarer



Varför valde du att behålla barnet/försöka bli gravid?

de bara blev så



Har du stött på fördomar ifrån samhället och hur har dessa påverkat dit?

ja en massa men de får mig bara att vilja bevisa att dom har fel.



Vad ser du för fördelar respektive nackdelar med att vara ung mamma?

fördelar är väl att man orkar mer, att man är en roligare förälder kanske och att man kommer ihåg mer hur de va själv när man va liten. nackdelar e väl om man har en massa kompisar som inte har barn att man sakta men säkert förlorar dom när man inte öär "rolig" och kan gå ut på krogen jämt.





Hann du gå klart skolan? Hur har du annars löst skolsituationen?nej jag fick hoppa av.



Hur har du blivit behandlad av barnmorskor och dylikt? ganska bra men en är väl väldigt tjatig om typ massa saker. men de kanske hon är mot äldre mammor ocks¨å



Skulle du rekomendera någon att skaffa barn ung?

ja. inte hur ung som helt men typ 18,19,20 de är ingen fara tycker jag



Vilka 3 ord beskriver bäst hur det är att vara mamma? kärlek underbart stolt



Och slutligen, finns det något annat du skulle vilja dela med dig till andra?

att va mamma e de bästa som finns



2009-01-13 @ 12:51:50
URL: http://ellixoxo.blogg.se/
Postat av: Nicole - 19 år och mamma

Glöm inte att meddela mig om hur det gick sen :) Im dying 2 know!

2009-01-15 @ 12:38:44
URL: http://nicoleb.blogg.se/
Postat av: Sara



Namn:Sara Leifsdottir

Ålder:17

Ditt/dina barns ålder?

2 månader



Vad har du för förhållande till pappan?

Vi är förlovade och sambos



Hur försörjer ni er?

Min sambo jobbar som elektriker så han får bra lön, jag får föräldrapenning och barnbidrag.



Hur bor ni?

Vi bor tillsammans alla tre i en lägenhet.



Var graviditeten planerad?

Nej, men han var väldigt välkommen iallafall.



Hur reagerade du när du fick reda på att du var gravid, några tvivel?

Jag fick en chock, började städa hela lägenheten, jag kunde inte sitta still. Jag hade en komplicerad graviditet i början, jag skulle egentligen fått tvillingar (vilket jag inte hade en aning om) men den ena klarade sig inte så jag trodde att jag inte var gravid längre så när jag fick reda på det var det försent med abort, som tur var annars hade jag ju inte haft min underbara son.



Hur reagerade ditt barns pappa?

Han vart bara glad.



Vad fick du för reaktioner ifrån familjen?

Dom var positiva, speciellt min mamma hon vart överlycklig.



Hur skulle du säga att omgivningen reagerade?

Det var så olika, endel tyckte att jag var dum och andra tyckte bara att det var kul.



Varför valde du att behålla barnet/försöka bli gravid?

Som jag skrev lite längre upp så hade jag inget val.



Har du stött på fördomar ifrån samhället och hur har dessa påverkat dit?

Ja, det har jag men aldrig brytt mig om några av dom.



Vad ser du för fördelar respektive nackdelar med att vara ung mamma?

Fördelarna är nog att man har mer förståelse för barnet för det inte var så länge sen man själv var liten, sen tror jag att man orkar vara mer aktiv. Nackdelarna är att man kanske inte hunnit utbilda sig och skaffat jobb, det är nog dom enda nackdelarna jag kan komma på.



Hann du gå klart skolan? Hur har du annars löst skolsituationen?

Nej, jag hann inte gå klart gymnasiet. Jag ska vara hemma med min son i 8 månader sen ska min sambo vara pappaledig och då börjar jag skolan igen.



Hur har du blivit behandlad av barnmorskor och dylikt?

Väldigt bra faktiskt, inga fördomar eller liknande.



Skulle du rekomendera någon att skaffa barn ung?

Inte rekomendera, jag tycker att man ska gå klart skolan först, men man klarar ju självklart av att vara mamma lika bra även fast man är ung.



Vilka 3 ord beskriver bäst hur det är att vara mamma?

lycka, kärlek, bus.



Och slutligen, finns det något annat du skulle vilja dela med dig till andra?

Bara att inte lyssna på skitsnack om att vara ung mamma/pappa. Man vet bäst själv vad man klarar av.

Jag tycker det är underbart att vara mamma!



2009-01-15 @ 22:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


NIKKI
Ibland tar livet plötsliga vändningar och då gäller det att hänga med. Jag är en 20årig 2barnsmamma med som spenderar dagarna med mina galna kollegor på Södertäljes största nöjestidning och min lediga tid hemma med två små söta monster.





RSS 2.0